Dwa lata temu przetestowałem pilota służącego do zdalnej zmiany stron, który działał z obecnymi wtedy na rynku czytnikami marki PocketBook (wpis: „Poradnik: DZIAŁAJĄCY pilot zmiany stron do czytników PocketBook”). Wpis cieszył się zaskakująco sporym powodzeniem, zaś pytania na ten temat raz po raz pojawiają się w sieci. Wspomniany pilot wciąż u mnie działa bez problemu. Jednak mniej więcej po roku od opublikowania wpisu na blogu, pojawiły się komentarze, że niektóre zakupione na Aliekspressie piloty nie działają. Niby identyczne z opisywanym, czasem nawet pochodzące od tego samego sprzedawcy co mój pilot, a jednak niektóre czytniki nie potrafiły się z nimi połączyć. Postanowiłem więc spróbować szczęścia z innymi kontrolerami. Kupiłem i przetestowałem kilka różnych, ale bez sukcesu. W końcu zwróciłem uwagę na znacznie droższe, ale polecane na forach urządzenia marki 8BitDo. Zapraszam do zapoznania się z wynikami testu kontrolera 8BitDo Micro.

Pilot 8BitDo Micro z czytnikiem PocketBook Era

8BitDo Micro z czytnikiem PocketBook

8BitDo ma w swojej ofercie różne kontrolery. Oferta tej marki skierowana jest głównie do graczy. Ja zdecydowałem się na zakup najmniejszego (i też chyba najładniejszego) urządzenia tej marki.

8BitDo to taka droższa chińszczyzna i sprawia bardzo pozytywne wrażenie

Nie bez przyczyny napisałem powyżej, że wygląd i rozmiar miał znaczenie przy wyborze (no i masa – 25g). Jeśli już wydałem kilkadziesiąt złotych na droższą chińszczyznę, to chciałem mieć coś ładniejszego niż najtańsza chińszczyzna z serwisu aliexpress.com. Nie zawiodłem się. Z wyglądu i dotyku kontroler 8BitDo Micro sprawia bardo pozytywne wrażenie. Zarówno plastik, wykonanie kontrolera jak i pewność działania przycisków nie budzą zastrzeżeń. W pudełku, obok samego urządzenia, znajduje się też krótka instrukcja, króciutki kabel USB-C oraz silikonowa smyczka.

Czas na najważniejsze pytanie. Czy i z którymi czytnikami marki PocketBook powinien współpracować pilot 8BitDo Micro? Podstawowy warunek to oczywiście obecność łącza BT w czytniku. Bez tego pilot z czytnikiem się nie połączy. Przetestowałem go w ostatnich dniach z kilkoma PocketBookami z bieżącej oferty producenta. Sprawdziłem także niektóre starsze modele. Najważniejsze jest to, że pilot działa i zmienia strony w każdym sprawdzonym PocketBooku.

Konfiguracja

Pilot ma baterię, którą można ładować przez kabel USB-C (jest w komplecie w pudełku). Niebieski przycisk wyłącznika (oznaczony szachownicą) znajduje się na froncie. Jego krótkie naciśnięcie włącza urządzenie, zaś dłuższe przytrzymanie wyłącza. Choć jeśli pilot straci połączenie z czytnikiem, to też sam się wyłączy. Migająca niebieska dioda informuje o gotowości do połączenia.

Najlepiej spisuje się tryb klawiaturowy (przełącznik trybów ustawiony w pozycji K)

Za pierwszym razem trzeba pilot sparować z czytnikiem. Tryb parowania (sygnalizowany szybkim miganiem diody) włącza niebieski przycisk znajdujący się na dolnej krawędzi obudowy pilota. Na liście urządzeń wykrytych przez czytnik, 8BitDo Mini powinien się pojawić jako „8BitDo Micro gamepad”. Na dolnej krawędzi pilota jest także jest przełącznik trybu pracy. Do korzystania z czytnikiem, najlepiej go ustawić na pozycję „K” (jak keyboard – klawiatura).

Po sparowaniu, pilot będzie widoczny jako 8BitDo Micro gamepad

Przyciski pilota pracującego w trybie klawiatury widziane są przez czytnik jako kolejne litery alfabetu. To o tyle przydatne, że mamy w ten sposób do dyspozycji nie jeden, czy dwa ale kilka z nich. I każdy można przypisać do odpowiedniej akcji wykonywanej przez czytnik.

Dla mnie najwygodniejsze okazały się przyciski umieszczone na krawędzi obudowy pilota

Gdy już pilot jest sparowany z czytnikiem, przytrzymujemy palec na jego nazwie, co powinno wywołać menu z opcją „Mapowanie klawiszy”. Na ekranie mapowania kolejno wybieramy „Dodaj przycisk”, naciskamy go i w ten sposób zostaje zapamiętany. Każdy z zapisanych na liście przycisków można przypisać do odpowiedniej akcji.

Po sparowaniu pilota, przy pomocy menu „Mapowanie klawiszy” należy poszczególnym klawiszom przypisać odpowiednie działania

Ja akurat używam czterech, z których dwa zmieniają strony (kolejna i poprzednia) oraz rozdziały (kolejny i poprzedni). Przeskakiwanie między rozdziałami przydaje mi się szczególnie przy czytaniu prasy. Po zdefiniowaniu sposobu działania przycisków, można otworzyć e-booka i korzystać z pilota. Będzie działał m.in. z plikami EPUB, FB2 czy MOBI. Nie działa z PDF i DjVu. [Aktualizacja: sprawdziłem z PDF, DjVu, DOC oraz DOCX – pilot jednak działa po zdefiniowaniu przycisków w sekcji dotyczącej ustawień PDF].

Po wybraniu opcji Dodaj przycisk, należy nacisnąć klawisz na pilocie (ekran po lewej) i zatwierdzić zapisanie go w ustawieniach czytnika (ekran po prawej)

Po dodaniu przycisku, należy dotknąć ekranu na jego nazwie (ekran po lewej) i w menu przypisać mu odpowiednią czynność (ekran po prawej)

Gdzie kupić Pilot 8BitDo?

Akcesoria 8BitDo są obecne w wielu sklepach internetowych, na przykład w polskim Amazonie. 8BitDo niebieski kosztuje w tym momencie 68 PLN. Według porównywarek cen, w innych sklepach ceny są w okolicach 90 PLN.

8BitDo Micro niebieski

67,82 PLN

oferta amazon.pl

8BitDo Micro zielony

90,02

oferta amazon.pl

Na niemieckich forach pojawiały się wpisy, że także kontroler 8Bitdo Zero 2 (w niemieckim Amazonie za 21,70 EUR). Jeśli możecie potwierdzić, współpracę tego modelu z czytnikiem PocketBook, proszę o informację.

Wersja niebieska kosztuje teraz 68 PLN

Przetestowane czytniki:

PocketBook Touch HD 3 (firmware 6.8.2102);

PocketBook InkPad X (firmware 6.8.2676);

PocketBook Era (firmware 6.8.2911);

PocketBook InkPad 4 (firmware 6.8.2015);

PocketBook InkPad Color 3 (firmware 6.8.2480).

[Aktualizacja 12 III 2024 r.]

Testowany pilot działa także z plikami w formatach PDF, DOC i DOCX. Przynajmniej otwartych czytniku PocketBook InkPad Color 3. Trzeba tylko zdefiniować przyciski zmiany stron w sekcji

Ustawienia osobiste/Mapowanie klawiszy/PDF i DjVu/Przyciski Bluetooth.

Odsyłacze do sklepu Amazon, zawarte w tekście, są częścią programu afiliacyjnego Amazon

Original post:
cyfranek.booklikes.com/post/6152072/8bitdo-micro-sprawdzony-pilot-do-zdalnej-zmiany-stron-w-czytnikach-pocketbook